Société du Grand Paris, w porozumieniu z Île-de-France Mobilités, wybiera Alstom jako dostawcę pociągów dla linii 15, 16 i 17 Grand Paris Express

Société du Grand Paris, w porozumieniu z Île-de-France Mobilités, wybiera Alstom jako dostawcę pociągów dla linii 15, 16 i 17 Grand Paris Express

W wyniku procedur negocjacyjnych, poprzedzonych przetargiem ogłoszonym w 2014 roku, Société du Grand Paris, w porozumieniu z Île-de-France Mobilités, wybrało producenta taboru kolejowego Alstom do zaprojektowania i dostarczenia pociągów na potrzeby linii metra 15, 16 i 17 Grand Paris Express.

Zamówienie, finansowane w pełni przez Île-de-France Mobilités, opiewa na kwotę w wysokości prawie 1,3 miliardów euro i obejmuje opracowanie oraz dostarczenie aż do 1000 wagonów (183 pociągów), które zostaną wykorzystane w dwóch wersjach pociągów o różnej długości – po 3 lub 6 wagonów.
11 lipca 2018 roku zarząd Île-de-France Mobilités zatwierdził pierwszą transzę w wysokości 680 milionów euro, mającą pokryć wydatki związane z zakupem pierwszych 53 pociągów dla Grand Paris Express. Zamówienie dla Alstomu zakłada dostawę 150 wagonów (25 pociągów, po 6 wagonów) za łączną kwotę w wysokości ponad 280 milionów euro[1].
Nowe, wydajne pociągi metra na stalowych kołach będą osiągały prędkość 110 km/h w niewymagającym obsługi trybie automatycznym. Na linii 15 będą kursowały pociągi 6-wagonowe, a na liniach 16 i 17 – 3-wagonowe. Pierwsze pociągi opuszczą fabrykę w 2022 roku, a oddanie ich do użytku zaplanowano na rok 2024.
Île-de-France Mobilités będzie udostępniać te pociągi przyszłym operatorom, co pozwoli im wykorzystywać materiały nowej generacji, oparte na najnowszych rozwiązaniach technologicznych i zapewniające wysoki poziom wydajności. Podróże będą zarówno wygodne, jak i szybkie.

Dzięki klimatyzacji, monitoringowi, gniazdom USB i wydajnym narzędziom do przekazywania informacji na pokładzie, nowe pociągi Île-de-France Mobilités zapewnią wysoki poziom wygody i bezpieczeństwa pasażerom nowych linii metra Île-de-France, a jest to kwestia, na którą zawsze zwracam uwagę przy zamówieniach nowych materiałów, pociągów kolei miejskiej, regionalnej (RER) i metra oraz autobusów i tramwajów. Te pociągi metra będą symbolem nowoczesności i dynamiki wiodącego regionu gospodarczego w Europie.

Valérie Pécresse, prezydent regionu Île-de-France i prezes Île-de-France Mobilités

Zakup pociągów przeznaczonych do kursowania na liniach Grand Paris Express to kolejny krok w stronę realizacji planu nowego metra. Jest to także efekt udzielonych zamówień z zakresu inżynierii lądowej i otwiera drogę do pierwszych zamówień na systemy, które wejdą w skład tej infrastruktury. To dobra wiadomość dla przedsiębiorstw, które odnotowały wzrost liczby zamówień, a także mieszkańców Île-de-France, dla których Grand Paris Express rozwija się z każdym dniem.

Thierry Dallard, Prezes Zarządu Société du Grand Paris

Jesteśmy niezwykle dumni z okazanego kolejny raz zaufania ze strony Île-de-France Mobilités i decyzji Société du Grand Paris, by to nowe zamówienie zostało udzielone właśnie nam. W szczególności cieszymy się, że poprzez ten nowy projekt wesprzemy realizację planu rządu, który zakłada podwójną rozbudowę sieci metra paryskiego w ciągu najbliższych 15 lat.

Henri Poupart-Lafarge, Prezes i CEO Alstom

Nowe oblicze transportu publicznego

Nowe pociągi metra dla linii 15, 16 i 17 są otwarte na całej długości, co pozwala pasażerom podróżować w towarzyskiej atmosferze i cieszyć się wygodną przestrzenią. Po każdej stronie znajduje się troje drzwi, co zwiększa płynność wsiadania i wysiadania, a także ułatwia pasażerom przemieszczanie się w trakcie podróży. Wyposażenie, a zwłaszcza klimatyzacja, oświetlenie i siedzenia, mają zagwarantować wysoki poziom wygody. Pasażerom zapewniona będzie również łączność, dzięki gniazdom USB, umożliwiających naładowanie telefonu. Ponadto na tyle pociągu będzie umieszczona szeroka, panoramiczna szyba.
W oparciu o rozwiązania zastosowane w modelach Alstom Metropolis, udoskonalone dzięki opiniom pasażerów, nowe pociągi metra dla linii 15, 16 i 17 zagwarantują najwyższy poziom dostępności, niezawodności i bezpieczeństwa. Każdy pociąg będzie w stanie przewieźć do 500 pasażerów w wariancie 3-wagonowym (54 metry) i aż do 1000 pasażerów w wersji 6-wagonowej (108 metrów). Kluczową kwestią była optymalizacja konserwacji. Pokładowy system diagnostyczny będzie udostępniał informacje na temat wyposażenia pociągu oraz ogólnego stanu floty, co ułatwi personelowi zajmującemu się konserwacją zaplanowanie prac w ramach konserwacji naprawczej tak, by nie kolidowały z rozkładem jazdy. Alstom poszerzył również sekwencję prac konserwacyjnych nowych pociągów, co pozwoli na znaczną redukcję kosztów przez cały okres ich użytkowania.
Liczne innowacyjne rozwiązania gwarantują efektywność ekologiczną nowych materiałów, co niesie ze sobą szereg korzyści. Najnowsza technologia opracowana przez Alstom zapewnia zoptymalizowane zużycie energii w systemach trakcji i konwerterach pomocniczych. Zwrócono także szczególną uwagę na kwestie emisji hałasu, wibracji i emisji zanieczyszczeń. Hamowanie elektryczne aż do bardzo niskiej prędkości oraz ograniczenie wykorzystywania tarczy hamulcowej przyczynią się do zminimalizowania emisji cząstek stałych z układu hamulcowego. Ponadto odzysk energii hamowania odegra rolę w ładowaniu akumulatorów i dostarczaniu energii do ogólnego obwodu elektrycznego. Warto także wspomnieć o tym, że wskaźnik recyklingu pociągu wynosi ponad 96%, a wskaźnik odzysku, zgodnie z obowiązującymi normami europejskimi, ponad 98%.
Przy tym kluczowym projekcie będzie pracowało we Francji w sumie 350 pracowników Alstom, w tym 150 doświadczonych inżynierów, którzy dołożą starań, by został on pomyślnie wdrożony. Dzięki temu projektowi we Francji powstanie ponad 1150 nowych miejsc pracy w tamtejszym sektorze kolejowym. Dodatkowo Alstom, jako przedsiębiorstwo oparte na solidarności, zadba o to, by znaczna część godzin pracy siły roboczej, zaplanowanych we Francji w ramach tego zamówienia, została zarezerwowana dla osób zmagających się ze szczególnymi trudnościami społecznymi lub zawodowymi.
Zaprojektowaniem i produkcją pociągów zajmie się sześć zakładów Alstom we Francji. Zakład w Petite-Forêt, w okręgu Valenciennes, będzie odpowiadał za zarządzanie projektem, badania, rozwój, produkcję, montaż i zatwierdzanie. Pięć pozostałych zakładów Alstom we Francji zaprojektuje i wyprodukuje części składowe: wózki w Le Creusot, silniki w Ornans, systemy trakcji w Tarbes, elektronika pokładowa i zdalne systemy konserwacji w Villeurbanne, a projekt w Saint Ouen.
[1] Zamówienie zostanie zaksięgowane najpóźniej w trzecim kwartale bieżącego roku podatkowego.  
Załączniki

Pobierz wszystkie

Copyright Alstom Design & Styling_09_2018.jpg

grafika | 2,32 MB

Pobierz
2018_09_25 Alstom - Société du Grand Paris wybiera Alstom jako dostawcę pociągów (2).docx

docx | 85,8 KB

Pobierz
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.