W 2020 roku, naznaczonym pandemią COVID-19, DACHSER praktycznie nie odnotował spadku przychodów, a mocne drugie półrocze zrównoważyło wpływ częściowego zamknięcia europejskiej gospodarki w kwietniu i maju. Skonsolidowane przychody netto jednego z największych operatorów logistycznych wyniosły 5,61 mld euro, co oznacza niewielki spadek (0,9 proc.) w porównaniu z rokiem 2019. W tym samym czasie firma zainwestowała w sumie 190 mln euro w rozwiązania poprawiające wydajność, wyposażenie techniczne i systemy cyfrowe.
Spełniliśmy naszą obietnicę zachowania stabilności podczas kryzysu związanego z koronawirusem. Wielkim źródłem motywacji było dla nas ogromne wsparcie ze strony naszych klientów i partnerów. Szczególne podziękowania należą się naszym pracownikom magazynowym i wszystkim współpracującym z nami kierowcom, dzięki którym ubiegły rok zakończył się sukcesem. Pomimo dodatkowych obciążeń wynikających z pandemii wywiązali się ze swojej roli, a ich wyniki były imponujące
– podkreślił Burkhard Eling, CEO DACHSER.
Po solidnym pierwszym kwartale zamknięcie gospodarek w wielu krajach europejskich oznaczało niekiedy drastyczne zmniejszenie liczby przesyłek w transporcie lądowym. Od czerwca nastąpiła jednak wyraźna poprawa, a wolumeny utrzymywały się mniej więcej przez cały czas powyżej poziomów z 2019 roku. Nasz model biznesowy dowiódł, że jest odporny na kryzysy, a jednocześnie ma duży potencjał wzrostu i zdolność do adaptacji
– podkreślił CEO DACHSER.
Rozwój poszczególnych obszarów działalności
Szybko zareagowaliśmy na wąskie gardła w zakresie zdolności przewozowych frachtu lotniczego, czarterując samoloty, by zwiększyć wydajność naszej sieci transportowej – początkowo na potrzeby dostaw sprzętu medycznego, później także innych towarów dla naszych klientów. W sumie w 2020 roku wykonaliśmy około 150 lotów czarterowych między Europą, Azją a Stanami Zjednoczonymi
– powiedział Burkhard Eling.
Biorąc pod uwagę duży potencjał, jaki dostrzegamy w tej usłudze premium, chcemy dalej zwiększać częstotliwość, pojemność i jakość naszych usług LCL oraz dążyć do ich płynnego połączenia z naszą europejską siecią drobnicową
– dodał Burkhard Eling.
Stabilność i konsekwencja
W ubiegłym roku zainwestowaliśmy w naszą globalną sieć logistyczną 142,6 mln euro. W tym roku przeznaczamy około 190 mln euro na zwiększenie możliwości w zakresie logistyki kontraktowej oraz kontynuację digitalizacji procesów i modeli biznesowych
– zapowiedział CEO DACHSER.
Naszym celem jest zachowanie mocnych stron organizacji przy jednoczesnym zwiększeniu jej elastyczności. Innymi słowy, przyspieszamy integrację naszych sieci i wprowadzamy technologie cyfrowe do użytku w takich dziedzinach jak uczenie maszynowe czy lokalizacja nadwozi wymiennych. Będziemy również nasilać działania w zakresie zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu. W ciągu najbliższych dwóch lat zamierzamy rozszerzyć koncepcję DACHSER Emission-Free Delivery na co najmniej jedenaście europejskich miast, wprowadzając jednocześnie więcej ciężarówek z napędem elektrycznym i rowerów towarowych ze wspomaganiem elektrycznym. Co więcej, jako członek Niemieckiego Stowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych, aktywnie wspieramy badania i testy napędów wodorowych w pojazdach ciężarowych
– ogłosił Burkhard Eling, CEO DACHSER.
Zestawienie przychodów netto:
Przychody netto (w mln EUR) | 2020 (wstępne) | 2019 | Zmiana w 2020 |
Road Logistics | 4497 | 4596 | −2,2% |
European Logistics | 3515 | 3632 | −3,2% |
Food Logistics | 982 | 964 | +1,9% |
Air & Sea Logistics | 1196 | 1137 | +5,2% |
Konsolidacja (odliczając przychody z udziałów w spółce w wysokości 50% i niższych) | −86 | −75 | |
Grupa | 5608 | 5658 | −0,9% |