Kwoty przeznaczane przez firmy na świadczenia pozapłacowe niezmiennie rosną, co pokazuje ich rolę w przyciąganiu i zatrzymywaniu pracowników. Pracodawcy coraz częściej wychodzą poza standard oferowanych świadczeń i dostrzegają potrzebę informowania ich o finansowej wartości benefitów, jako elemencie całkowitego wynagrodzenia. Rekordowo niskie bezrobocie to dobry czas dla pracowników, bo ich szanse na zdobycie satysfakcjonującego zatrudnienia znacznie wzrastają. Dlatego pracodawcy muszą spodziewać się dalszej rywalizacji o najlepszych kandydatów i wciąż szukać sposobów na zatrzymanie zatrudnionych. Najnowsze, cykliczne badanie Sodexo Benefits and Rewards Services „Drogowskaz Motywacyjny 2018” pokazuje pięć trendów, którymi powinny kierować się firmy, aby przyciągnąć, utrzymać, zmotywować i zwiększyć lojalność oraz zaangażowanie pracowników.
Motywacja to dobra inwestycja!
Co ciekawe, porównując wyniki badania na przestrzeni 5 lat, możemy obserwować szczególną zmianę w podejściu do motywowania swoich pracowników w małych firmach, zatrudniających 10–19 osób. W ostatnich latach to one zainwestowały w świadczenia pozapłacowe najwięcej (wzrost o 3,8 p.p.). Może to oznaczać, że małe firmy również dostrzegają, że inwestycja traktowana kiedyś jako zbędny luksus dostępny tylko dla największych przedsiębiorstw, dziś staje się koniecznością w planowaniu strategii rozwoju każdej firmy.
Wiele wskazuje na to, że w bieżącym roku zaobserwujemy dalsze podnoszenia budżetów na benefity, na co niewątpliwie wpłynie wzrost z 380 zł do aż 1000 zł kwoty zwolnienia z podatku dochodowego PIT świadczeń finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W związku z tymi ulgami blisko 30% badanych firm zapowiada zwiększenie budżetu na świadczenia.
Wyjdź poza standard!
Każdy z nas jest inny, ma inne potrzeby i oczekuje od pracodawcy propozycji skrojonych na swoją miarę. Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że niedopasowanie benefitów do potrzeb pracowników, wpływa nie tylko na ich niezadowolenie, ale przede wszystkim prowadzi do nieefektywnego wykorzystywania budżetu. Warto spróbować wyjść poza standardowy zestaw świadczeń i zaoferować indywidualne programy motywacyjne.
– wyjaśnia Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services.
Poinformuj o finansowej wartości benefitów!
Trzeba jednak pamiętać, że wynagrodzeniem jest wszystko, co pracownik postrzega jako wartość. Dlatego znaczenie i siłę motywacyjną dodatków pozapłacowych można wzmocnić, informując o finansowej wartości już zatrudnionych jak i kandydatów do pracy. „Drogowskaz Motywacyjny 2018” pokazuje, że znaczenie takiej wiedzy dla pozyskiwania kandydatów i zwiększenia zaangażowania zatrudnionych widzą przede wszystkim duże firmy. Około 70% z nich informuje pracowników na ten temat, komunikując nie tylko, ile warte są przyznawane świadczenia, ale również jaką stanowią część całkowitego wynagrodzenia.
To nowy trend, który został wyraźnie uwypuklony w tegorocznym badaniu. Dzięki przekazywaniu informacji o wartości świadczeń pozapłacowych, wielu pracodawców ma szansę wykorzystać ją jako silny argument zwiększający atrakcyjność ich oferty na rynku pracy. Kandydat do pracy powinien wiedzieć co zyska, przyjmując ofertę pracy, a zatrudniony co straci, gdy zdecyduje się odejść.
– dodaje Magdalena Słomczewska-Klimiuk.
Znajdź okazję do nagradzania!
Drogowskaz Motywacyjny 2018” pokazuje, że zatrudnieni najczęściej otrzymują benefity w związku ze świętami, a najważniejszą okazją do dodatkowej motywacji zespołu niezmiennie pozostaje Boże Narodzenie. W tym czasie niemal 90% firm przyznaje pracownikom świadczenia pozapłacowe, a 48% pracodawców wykorzystuje do nagradzania pracowników również Wielkanoc. Inną popularną okazją okolicznościowego motywowania pracownika są wakacje – 22% badanych firm oznajmiło, że przyznaje pracownikom świadczenia w tym czasie.
HR potrzebuje IT!
Wyniki raportu „Drogowskaz Motywacyjny 2018” pokazują zmianę podejścia pracodawców do świadczeń pozapłacowych. Firmy zauważyły, że pracownicy potrzebują nowych mechanizmów motywacyjnych – chcą elastyczności w doborze benefitów i dostępu do świadczeń, których naprawdę potrzebują. Warto również informować zarówno kandydatów jak i pracowników nie tylko o rodzaju świadczeń pozapłacowych, ale również o nominalnej wartości. To znacznie zwiększa ich siłę motywacyjną.
Metryczka raportu:
Raport „Drogowskaz Motywacyjny 2018” powstał na podstawie badania potencjału rynku benefitów pracowniczych, przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez niezależny instytut Kantar Millward Brown w okresie listopad – styczeń 2018 r. Pomiar przeprowadzono metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych) na reprezentatywnej grupie N=700 respondentów.