W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości rynkowej, gdzie czas i niezawodność odgrywają główną rolę, menedżerowie odpowiedzialni za transport i logistykę w branży chemicznej stają przed ważnym wyzwaniem: czy przekazanie całego transportu jednej firmie logistycznej jest strategią, która może poprawić efektywność łańcucha dostaw? A może wiąże się z ryzykiem, które warto zminimalizować? Choć centralizacja transportu oferuje wiele korzyści, niesie również potencjalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na stabilność operacyjną. Jak zatem podjąć dobrą decyzję?
5 zasad udanej współpracy
- KPI i dokument SOP: Zdefiniowanie wskaźników KPI (ang. Key Performance Indicators), takich jak terminowość dostaw, czas reakcji na problemy i jakość obsługi, pozwala na bieżące monitorowanie jakości usług operatora. Mogą być one elementem dokumentu opisującego standardową procedurę operacyjną (ang. Standard Operating Procedure). Jest to dokument zawierający szczegółowe instrukcje, które opisują krok po kroku, jak wykonywać określone procesy lub zadania w sposób zgodny z przyjętymi standardami. SOP ma na celu zapewnienie spójności, jakości oraz efektywności działań, niezależnie od tego, kto je realizuje.
- Plany awaryjne: Operator z dobrze przygotowanymi scenariuszami na wypadek awarii lub braku dostępności miejsca na linii może szybko przełączyć się na alternatywne rozwiązania np. zmienić routing przesyłek.
- Regularne audyty i monitoring: Systematyczne audyty oraz monitorowanie procesów transportowych umożliwiają szybkie reagowanie na pojawiające się problemy i utrzymanie wysokiej jakości usług.
- Dywersyfikacja: Alternatywą może być podzielenie transportu na co najmniej dwóch operatorów według obsługiwanych kierunków – np. jeden dostawca obsługuje transport krajowy, a inny transport międzynarodowy.
- Specjalizacja: Przekazanie tras firmie, która specjalizuje się w danym typie operacji np. transporcie drobnicowym międzynarodowym, minimalizuje prawdopodobieństwo błędów. Operator mający odpowiednie zaplecze oraz doświadczenie w zarządzaniu np. towarami niebezpiecznymi, jak DACHSER wraz ze swoim rozwiązaniem DACHSER Chem Logistics, zapewnia większą przewidywalność i efektywność operacyjną.
Strategiczna decyzja: czy jeden operator wystarczy?
Partnerstwo oparte na zaufaniu, transparentności oraz jasno zdefiniowanych wskaźnikach efektywności to fundament minimalizujący zagrożenia i zwiększający wydajność. Decyzja o wyborze modelu współpracy powinna wynikać z priorytetów biznesowych i gotowości do zarządzania złożonością procesów logistycznych. Istotne jest rozważenie wszystkich argumentów „za” i „przeciw”, aby podjąć strategiczną decyzję. Zmiany zawsze niosą ze sobą ryzyko, jednak kluczem nie jest jego unikanie, a skuteczne zarządzanie. Dzięki jasno określonym KPI, transparentności procesów i zaufanej współpracy można osiągnąć zarówno efektywność, jak i elastyczność
– mówi Ewelina Staszewska-Kobiela, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.