Operator logistyczny DACHSER kontynuuje rozwój floty elektrycznych ciężarówek marki Mercedes-Benz Trucks. Firma z siedzibą w Kempten/Allgäu odebrała właśnie bezpośrednio z fabryki Mercedes-Benz w Wörth am Rhein pierwsze siedem z łącznie 15 w pełni elektrycznych pojazdów eActros 600, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego.
Pojazdy te stanowią element transformacji w kierunku bardziej zrównoważonej logistyki w DACHSER i wkrótce zostaną włączone do transportu dalekobieżnego w ramach sieci przewozów drobnicowych firmy w lokalizacjach takich jak Hamburg, Karlsruhe, Dortmund i Fryburg. Pozostałe osiem pojazdów trafi do oddziałów DACHSER oraz partnerów w nadchodzących miesiącach.
Winfried Sorg, Center Manager w Mercedes-Benz Neu-Ulm Commercial Vehicle Center, zaznacza: „Przekazanie pierwszego eActrosa 600 firmie DACHSER to istotny krok na naszej wspólnej drodze ku logistyce bezemisyjnej. Rozpoczęcie regularnej eksploatacji tych pojazdów przez DACHSER jest wyraźnym sygnałem na rzecz zrównoważonych rozwiązań transportowych i podkreśla wiodącą rolę firmy w transformacji sektora logistycznego w Europie”.
Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics w DACHSER, dodaje: „Rozwój floty e-ciężarówek na trasach dalekobieżnych to jeden z naszych strategicznych celów. Stale dążymy do wdrażania praktycznych rozwiązań w zakresie transportu bezemisyjnego, a eActros 600 stanowi ważny krok w tym kierunku”. Już dziesięć lat temu DACHSER zaczął korzystać z pojazdów elektrycznych w logistyce miejskiej, a dziś jeżdżą one również na trasach przekraczających 500 kilometrów. Obecnie w europejskiej sieci DACHSER jest ponad 140 elektrycznych ciężarówek.
Od 2019 roku, w ramach swojej strategii klimatycznej, firma ściśle współpracuje z Mercedes-Benz Trucks, m.in. testując pojazdy przedprodukcyjne i prototypy eActros 300. DACHSER jako jeden z pierwszych klientów zebrał wtedy cenne doświadczenia z tym modelem, dzieląc się kluczowymi uwagami z zespołem projektowym producenta. Od końca ubiegłego roku spółka zależna Brummer eksploatuje już 12 egzemplarzy eActros 600 – to kolejny przykład owocnej współpracy z Mercedes-Benz Trucks.
W celu ułatwienia wdrożenia e-ciężarówek Daimler Truck Financial Services Germany (DTFSD) oferuje kompleksowy leasing serwisowy. Usługa Leasing Complete obejmuje finansowanie, indywidualne pakiety serwisowe oraz opcjonalne rozwiązania cyfrowe Fleetboard – takie jak monitoring poziomu i historii ładowania – co zapewnia operatorom flot przejrzystość i wartość dodaną.
O modelu eActros 600
Pod koniec listopada ubiegłego roku Mercedes-Benz Trucks zaprezentował model eActros 600 w fabryce w Wörth, a jego dostawy rozpoczęły się w grudniu 2024 r. Ten flagowy model elektryczny wykazał się już w praktyce – zarówno w codziennym użytku przez klientów, jak i podczas „eActros 600 European Testing Tour 2024”, obejmującego 15 000 km przez 22 kraje, oraz „European Testing Tour Winter 2025”, trasy o długości 6 500 km przez Europę Północną, każdorazowo z 40-tonowym zestawem. Model zdobył także prestiżowy tytuł „Międzynarodowej Ciężarówki Roku 2025”, przyznawany przez jury 24 europejskich dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych.
Zasięg do 500 km bez ładowania pośredniego model eActros 600 zawdzięcza pojemności akumulatorów przekraczającej 600 kWh – stąd jego oznaczenie. W praktycznych warunkach, przy masie zestawu 40 ton, zasięg może być jeszcze większy, w zależności od stylu jazdy i charakterystyki trasy. Możliwe jest pokonanie nawet ponad 1000 km dziennie dzięki ładowaniu w czasie ustawowych przerw kierowcy, pod warunkiem dostępności infrastruktury.
Pojazd wyposażono w trzy zestawy akumulatorów po 207 kWh każdy, co daje łączną pojemność 621 kWh. Akumulatory bazują na technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), cechującej się wysoką trwałością. eActros 600 został zaprojektowany tak, aby spełniał te same normy wytrzymałości co konwencjonalny Actros, co oznacza nawet 1,2 mln kilometrów przebiegu w ciągu 10 lat. Po tym czasie pojemność baterii powinna wciąż przekraczać 80%. Technologia LFP pozwala wykorzystać ponad 95% pojemności, co dodatkowo zwiększa zasięg pojazdu. Model przystosowany jest do łącznej masy zestawu do 44 ton. W konfiguracji ze standardową naczepą ładowność wynosi około 22 ton, choć lokalne przepisy mogą dopuszczać większe obciążenia.