Wśród kierowców krąży wiele utartych opinii, porad i zaleceń na temat oleju silnikowego. Niestety nie wszystkie są zgodne z prawdą, a cześć z nich dawno straciła na aktualności. Gdy mamy zamiar dokonać wymiany oleju, warto zweryfikować prawdziwość tych informacji, gdyż zła decyzja może skutkować kosztowną naprawą silnika. Oto kilka stereotypowych, obiegowych opinii na temat olejów silnikowych, z którymi rozprawił się Robert Gałkowski, ekspert olejowy Shell Helix.
Jeśli mało jeżdżę mogę rzadziej wymieniać olej – MIT
Syntetycznego nie miesza się z mineralnym – MIT
Wszystkie oleje silnikowe Shell Helix Ultra są testowane pod kątem mieszalności fizycznej z innymi olejami syntetycznymi oraz mineralnymi. Kluczem do bezpiecznej zmiany oleju jest klasa jakości ACEA. Możemy mieszać oleje jeśli należą do tej samej klasy jakości. Ponadto możemy zmieniać olej syntetyczny na mineralny i odwrotnie pod warunkiem, że lepkość w obu olejach będzie taka sama lub producent pojazdu wyraźnie tego nie zabroni
Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska.
Czarny olej jest brudny i trzeba go wymienić – MIT
Olej syntetyczny w autach z większym przebiegiem może spowodować rozszczelnienie silnika – MIT
Sprzedawane oddzielnie dodatki poprawiają właściwości oleju – MIT
Niższa klasa lepkości to gorsza ochrona silnika – MIT
Jeśli opinie to od specjalistów
[1] Na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40.
[2] Źródło: na podstawie wewnętrznych danych Shell
[3] Raport roczny „Przemysł i handel naftowy 2017”, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.
[4] Drogowa Dżungla, czyli Polak za kierownicą” – badanie Kantar TNS na zlecenie Shell, 2018