W październiku stopa bezrobocia w Polsce spadła do 5 proc. i była najniższa od 1990 roku – wynika z danych GUS. Tym samym umacniająca się era pracownika w znaczący sposób wpływa na pracę zespołów HR, od których wymaga się wykazania efektywności podjętych działań oraz oferowanych przez firmę świadczeń pozapłacowych. Szczególnie, że już blisko 90 procent osób zatrudnionych w Polsce takie świadczenia otrzymuje – wynika z badania „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych”, przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez SW Research. Jednocześnie badanie wykazało, że nie cieszą się one 100-procentową popularnością.
Inwestycja w pracownika to jedna z najważniejszych inwestycji firmy, szczególnie dziś, gdy stopa bezrobocia jest najniższa od blisko 30 lat. Znajduje to odzwierciedlenie w polityce kadrowej, bo jak wynika z raportu „Czas motywacji – efektywność świadczeń pozapłacowych” pracodawca już 9 z 10 osób zatrudnionych w Polsce nie poprzestaje jedynie na wypłacaniu wynagrodzenia za wykonaną pracę, ale oferuje świadczenia dodatkowe. Niemniej w dobie optymalizacji kosztów i mierzenia zwrotu z inwestycji ważne jest, aby stanowiły one odpowiedź na realne potrzeby pracowników czy potencjalnych kandydatów do pracy, bo wtedy mogą się realnie przekładać na lepsze wyniki spółki. W mojej opinii weryfikacja efektywności świadczeń pozapłacowych będzie ważnym punktem strategii HR w wielu firmach – firmy będą coraz częściej zwracać uwagę na to, by nie ponosić kosztów benefitu, który nie wpływa na satysfakcję i zaangażowanie pracowników
– mówi Katarzyna Turska, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Sodexo Benefits and Rewards Services