Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na leki i suplementy diety. Jak wynika z raportu firmy badawczej PMR, rynek leków bez recepty i suplementów diety w 2014 roku osiągnął wartość około 9 mld zł, w 2018 roku było to już 13,2 mld zł. Rynek napędzała przede wszystkim sprzedaż OTC – aż 8 na 10 dorosłych osób w 2018 roku kupiło co najmniej jeden farmaceutyk wydawany bez recepty. Co więcej, jak wynika z raportu badawczego „Polacy a suplementy diety”, przygotowanego przez agencję badań rynku i opinii SW Research, 72 proc. badanych deklaruje, że przyjmuje suplementy diety. Kupują oni 240 mln opakowań takich produktów rocznie. Zgodnie z prognozami specjalistów w 2020 roku rynku Polacy wydadzą na suplementy 5 mld zł[1].
Jak pokazują wyniki badania Sodexo, mechanizmy wszystkich programów motywacyjnych, określanych też partnerskimi czy lojalnościowymi, kierowanych do firm związanych z branżą OTC zakładają nagradzanie za sprzedaż konkretnego produktu, marki lub usługi. Gratyfikacje przyznawane są także za ekspozycję w punktach sprzedaży i regularność transakcji – z tymi dwiema zasadami spotkało się 73% respondentów. Jak to się ma do oczekiwań uczestników programów lojalnościowych? Okazuje się, że mechanizmem pożądanym przez największą liczbę badanych (82 proc.) jest przyznawanie nagród, które są wprost proporcjonalne do wielkości transakcji, np. 1zł =1 pkt
– mówi Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Apteki i punkty apteczne
Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie „Po pierwsze farmaceuta”[4], aż 90,4% Polaków ufa pracownikom aptek. Co więcej, 90,3% chciałoby otrzymać od nich poradę w zakresie wyboru leku bez recepty. Farmaceuci stanowią więc ogromną grupę zawodową, która odgrywa istotną rolę w procesie decyzyjnym pacjentów. Dystrybutorzy leków OTC, chcąc zdobyć i utrzymać lojalność klientów biznesowych, powinni być ich zaufanymi partnerami, oferującymi profesjonalne i rzetelne wsparcie merytoryczne. Potwierdzają to wyniki badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość”. Trzema głównymi motywatorami do korzystania z programów lojalnościowych według osób związanych zawodowo z branżą OTC są: budowanie relacji z kontrahentami (56 proc.), zwiększanie poczucia profesjonalizmu w branży (56 proc.) oraz chęć zdobycia wiedzy (27 proc.) [4]
– mówi Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
[3] Zgodnie z rejestrem aptek na dzień 7.01.2020 roku.