Pojawienie się w Europie koronawirusa powodującego COVID-19 doprowadziło do wielu zmian w przestrzeni publicznej. Zamknięto uczelnie, szkoły, przedszkola, a coraz więcej firm przechodzi na tzw. home office. Wszystkie te działania mają na celu zminimalizowanie rozprzestrzeniania się wirusa. Działy HR i menedżerowie muszą stawić czoła nowemu wyzwaniu – jak wspierać zespół w sytuacji, w której wszyscy odczuwają stres i przemęczenie potęgowane przez chaos informacyjny?
Jak motywować zespół podczas pracy zdalnej?
Technologia jest naszym sprzymierzeńcem. Dzięki aplikacjom i programom: Teams, Google Hangouts, Skype, Asana czy Trello, możemy sprawnie zorganizować pracę zdalną nawet dużego, rozproszonego zespołu. Kluczowy jest podział zadań w zespołach, regularnie organizowane wirtualne spotkania, podczas których zostaną omówione kolejne kroki, ale również zachowanie balansu między spotkaniami, a merytoryczną pracą. Każda firma ma swoje specyficzne potrzeby, dlatego też warto szukać różnych rozwiązań i je testować, by znaleźć te najbardziej efektywne
– radzi Katarzyna Turska, Dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Wsparcie także psychologiczne
Niestandardowe warunki wymagają niestandardowych rozwiązań. Nie można zapominać, że pracujemy w domach, w których są inni domownicy. Opiekujemy się dziećmi, zajmujemy się domem, a jednocześnie pracujemy. Czasem jest też wręcz odwrotnie – jesteśmy kompletnie sami, nie mając z kim dzielić swoich emocji. Praca na pełen etat w tak zmienionych i trudnych warunkach oraz ogólna niepewność mogą spowodować, że pracownik odczuje silny stres i przemęczenie. W mojej opinii to właśnie psychika będzie odgrywała kluczową rolę i pozwalała budować zaangażowanie, wzajemne zaufanie i wydajność pracy. Dlatego w Sodexo stworzyliśmy naszym pracownikom możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji z psychologiem
– powiedziała Katarzyna Turska z Sodexo Benefits and Rewards Services.