Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!
Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Dobre warunki drogowe mogą być niebezpieczne!

Opublikowany

Często prosimy bliskich, by zachowali szczególną ostrożność w czasie jazdy, kiedy drogi są mokre, jest mglisto, pochmurnie czy deszczowo. Statystki policyjne pokazują jednak, że wbrew powszechnej opinii, najwięcej wypadków drogowych zdarza się w okresach najlepszych warunków atmosferycznych. Dlatego o bezpiecznym i ostrożnym prowadzeniu samochodu powinniśmy przypominać kierowcom przede wszystkim wiosną oraz latem, kiedy ruch na drogach jest duży, warunki do jazdy są idealne, a widoczność doskonała.

Wypadki za dnia i przy dobrej pogodzie

Według danych statystycznych udostępnionych przez Komendę Główną Policji, w czasie tegorocznej majówki w całym kraju doszło do 567 wypadków, w których śmierć poniosło 49 osób, a 728 osób zostało rannych. Podczas kolejnego długiego weekendu związanego z obchodami Bożego Ciała, który przypadł na przełom maja i czerwca, w 504 wypadkach ucierpiały 622 osoby, a 27 zginęło.
Te dane mogą na pierwszy rzut oka szokować – przecież w tym roku mieliśmy rekordowo ciepłą wiosnę, warunki drogowe były bardzo dobre, a widoczność za dnia doskonała. Choć trudno to sobie wyobrazić, ale przy dobrej pogodzie prawdopodobieństwo tego, że dojdzie do niebezpiecznego wypadku jest ponad 20 razy większe niż wtedy, kiedy pada śnieg! Okazuje się, że największe ryzyko jest wtedy, gdy się spieszymy na wymarzony wypoczynek, a warunki do jazdy są doskonałe. To właśnie usypia naszą uwagę!

Dobre warunki = nadmierna prędkość

W ciągu dnia, po suchej, prostej drodze poruszamy się z reguły najszybciej. Przez to, że czujemy się bezpieczni, często przestajemy zwracać uwagę na potencjalne zagrożenia czyhające na drodze, a naszą uwagę pochłania co innego niż prowadzenie auta, np. obsługa radia czy telefonu. Podczas jazdy w dobrych warunkach bardzo szybko tracimy także poczucie prędkości i jesteśmy skłonni do większego ryzyka – jazda z prędkością 100 km/h w słoneczny dzień może sprawiać wrażenie, że samochód się ,,wlecze”. Taka sama prędkość w gorszych warunkach wzbudza już znacznie większy niepokój – gdy mamy do czynienia z brzydką pogodą mamy bardziej wyczulone zmysły, jesteśmy skoncentrowani, jeździmy znacznie ostrożniej i przede wszystkim dużo wolniej. Za dnia, przy dobrej pogodzie natężenie ruchu jest z reguły najwyższe, to również sprawia, że prawdopodobieństwo tego, że dojdzie do wypadku wzrasta.

Krótka droga hamowania

Najczęstszymi przyczynami wypadków w Polsce jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Wtedy, kiedy trudne warunki atmosferyczne zmuszają nas do zdjęcia nogi z gazu, ryzyko spada. Kiedy czujemy się zbyt pewni robi się naprawdę niebezpiecznie - mimo, że przy dobrej widoczności teoretycznie z daleka powinniśmy zauważyć zagrożenie, a na suchej nawierzchni droga hamowania jest znacznie krótsza niż na śniegu czy lodzie. W krytycznych sytuacjach kluczową rolę odgrywają opony – to one decydują o tym czy auto zatrzyma się w odpowiednim miejscu lub czy utrzyma się w zakręcie. Dlatego bez sprawnego ogumienia, dostosowanego do danego sezonu w ogóle nie powinniśmy wyruszać w drogę.

Opona to jedyne miejsce styku samochodu z nawierzchnią, a zatem wszystkie siły przenoszone na drogę są rozkładane na powierzchni nie większej od rozmiaru pocztówki. Dlatego w dużej mierze to właśnie od odpowiedniego doboru ogumienia, jego jakości, ciśnienia i stanu technicznego zależy długość drogi hamowania, precyzja prowadzenia, przyczepność oraz sprawność systemów bezpieczeństw w aucie. Zakup opon wysokiej jakości powinien być traktowany, jako inwestycja w nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy i niezawodność. Dodatkowo, ogumienie tego typu cechuje się większą wytrzymałością i żywotnością. Zakup tanich opon, niskiej jakości to jedynie pozorna oszczędność, a także potencjalne zagrożenie na drodze.”

Łukasz Kusiak, Product Manager w Continental Opony Polska

Tam gdzie chodzi o bezpieczeństwo, warto zaufać specjalistom i wynikom niezależnych testów. W tegorocznych testach opon letnich eksperci szczególnie docenili model PremiumContact™ 6 od Continental. Model przeznaczony do samochodów osobowych, który plasuje się pomiędzy ogumieniem do aut sportowych a oponami do aut klasy średniej i luksusowych, zdobył pierwsze miejsce w teście przeprowadzonym przez magazyn motoryzacyjny „Motor”[1]. Przetestowano sześć modeli opon letnich w rozmiarze 225/50 R17. O zwycięstwie PremiumContact™ 6 zdecydowała najlepsza przyczepnością podczas jazdy na mokrej nawierzchni oraz najkrótsza droga hamowania na suchych i mokrych drogach – gdy auto na oponach Continental już stało, to na innym ogumieniu pędziło jeszcze 40 km/h! Ponadto, PremiumContact™ 6 została uznana za najbardziej ekologiczną, cichą i komfortową oponę.   
Według Continental, producenta opon i wiodącego dostawcy dla branży motoryzacyjnej, istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa na drogach może mieć każdy, nawet najmniejszy element wyposażenia auta, który wspiera kierowców. Koncern od wielu lat projektuje oraz wdraża technologie i rozwiązana, które przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Swoją strategię działania w tym obszarze zawarł w Wizji Zero – wspieranej przez innowacje Continental - która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych.

[1] Wyniki testu zostały opublikowane w magazynie Motor w numerze 15/2018

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Wizja_Zero_bezpieczenstwo_a_opony.pdf

pdf | 106 KB

Pobierz
Continental PremiumContact 6 30° Web (jpg).jpg

grafika | 4,76 MB

Pobierz
Auta_przyszlosci_Continental.jpg

grafika | 557 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Od radaru przez kamerę po sztuczną inteligencję – rozwiązania cyfrowe Continental podczas IAA CV 2018

temu

Podczas Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Continental pokaże, w jaki sposób sektor transportu drogowego wkracza w erę nowych technologii, które ratują życie. Firma zaprezentuje m.in. kolejną generację systemu wspomagania skrętu w prawo przeznaczonego dla samochodów ciężarowych. Producent przewiduje, że w ciągu najbliższych kilku lat systemy wspomagania kierowcy staną się jeszcze bardziej skuteczne dzięki zastosowaniu dodatkowych kamer, a w dalszej perspektywie nawet sztucznej inteligencji.
Kobiety prowadzą #bezObaw – podsumowanie akcji Uniroyal

temu

Ogólnopolska kampania edukacyjna #bezObaw, mająca na celu pokonanie obaw przed prowadzeniem samochodu, dobiegła końca. Akcja zorganizowana przez Uniroyal, markę opon należącą do koncernu Continental[1], była skierowana do wszystkich osób, które nie czują się pewnie za kierownicą, ale skoncentrowano się w niej przede wszystkim na kobietach. W projekt zaangażowało się niemal półtora tysiąca Polek, które odpowiedziały na pytania dotyczące tego, jak czują się w roli kierowców. 
CES Azja 2018: Continental prezentuje technologie przyszłości

temu

Podczas Targów Elektroniki Użytkowej CES Azja 2018 w Szanghaju, spółka technologiczna Continental zaprezentowała m.in. system wykrywania pieszych w oparciu o sztuczną inteligencję oraz rozwiązania pozwalające na skuteczne i bezpieczne tworzenie sieci wymiany informacji pomiędzy pojazdami. Swoją premierę w Chinach miał także Continental AllCharge, uniwersalny system ładowania pojazdów elektrycznych. 
Continental partnerem cyklu szkoleń bezpiecznej jazdy Mercedes-Benz Safety Experience

temu

Continental Opony Polska został partnerem cyklu szkoleń Mercedes-Benz Safety Experience. Jednodniowe kursy będą odbywać się w lipcu oraz w sierpniu, w trzech lokalizacjach - na Torze Autodrom Jastrząb, Torze Bednary i Torze Modlin. W pilotażowej edycji weźmie udział blisko 530 osób.