Ostatnie 12 miesięcy przyniosło wiele zmian, przełomowych osiągnięć i sukcesów w branży e-commerce. Patrycja Sass – Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, wiodącej organizacji wspierającej rozwój rynku gospodarki elektronicznej w Polsce, prezentuje dziesięć najważniejszych wydarzeń minionego roku.
Dynamiczny wzrost zainteresowania zakupami online i rozwój sklepów internetowych od kilkunastu miesięcy napędzają polski rynek handlu elektronicznego. Utrudniony dostęp do sklepów stacjonarnych oraz ograniczenia w przemieszczaniu się zachęciły klientów do dokonywania zakupów w sieci. W efekcie internetowa sprzedaż odnotowała spektakularne wzrosty, sprzedawcy inwestują w nowe rozwiązania i poszukują nowych rynków zbytu oraz środków na dalszy rozwój, a prawodawcy dostosowują przepisy do nowej wirtualnej rzeczywistości. W Internecie kupuje już 84% internautów. To kolejny rok, gdzie odsetek kupujących online rośnie o ponad +10p.p. W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych – o ponad 6,3 tys. (14%) więcej niż na koniec roku 2020.
TOP 10 wydarzeń branży e-commerce w 2021 roku
1. Pakiet VAT e-commerce
Wejście w życie, z dniem 1 lipca 2021 roku, przepisów określających nowe zasady opodatkowania i rozliczania podatku VAT w transgranicznym handlu elektronicznym towarami na odległość oraz usługach świadczonych na odległość na rzecz konsumentów (B2C) jest szansą na uczciwe traktowanie e-przedsiębiorców europejskich względem przedsiębiorców spoza UE – głównie Chin. e-Izba analizowała wnikliwie temat w ramach kampanii „Taki Sam Start” – problem tkwi w systemie egzekwowania ustanowionego prawa, który kompletnie nie działa na poziomie m.in. urzędów celnych czy poczty. Niestety aktualnie ani Ministerstwo Finansów ani KAS nie ujawniają poziomu ściągalności VAT oraz nie wiemy czy system jest szczelny.
2. E-commerce z impetem wszedł na giełdy
Coraz więcej podmiotów z branży e-commerce decyduje się na wejście na giełdy papierów wartościowych. W tym roku na dużym parkiecie zadebiutowały takie firmy jak: Allegro, Answear.com, Brand24, Pepco czy Shopper. Warto odnotować fakt wejścia InPost na giełdę w Amsterdamie.
To postać stojąca za sukcesami innowacyjnych projektów, działań i wdrożeń w eobuwie.pl jako Dyrektor e-Commerce w randze Członka Zarządu tej firmy. Otrzymał także tytuł Dyrektora e-commerce Roku 2021 w kategorii cross-border e-Commerce.
Publikacja pierwszego w Polsce i w Europie badania dotyczącego CSR i etyki w e-biznesie. Obszerne opracowanie, obejmujące zarówno klientów jak i sklepy (B2C i B2B) pokazało, że kwestie środowiskowe i społecznej odpowiedzialności biznesu stają się kluczowe dla dalszego rozwoju biznesów. Ponad połowa e-konsumentów wybierając sklep internetowy bierze pod uwagę fakt, czy dany sprzedawca jest firmą odpowiedzialną społecznie i działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Raport „Odpowiedzialny e-commerce”, to jeden z trzech filarów projektu e-Izby pod tą samą nazwą, na który składają się: Badanie i Raport, Forum Gospodarki Cyfrowej oraz pierwszy w Polsce rating odpowiedzialnego e-commerce.
5. Znaczące zmiany personalne w zarządach ważnych graczy rynku e-commerce
Damian Zapłata został nowym prezesem zarządu eobuwie.pl. Z kolei Rada Nadzorcza spółki eobuwie.pl S.A. powołała w swój skład Szymona Bujalskiego, a Wojciech Tomaszewski został powołany do Zarządu Answear.com.
6. Start marketplace w decathlon.pl
W sierpniu tego roku wystartował program partnerski Decathlonu, który otworzył platformę sprzedażową dla branży sportowej.
7. Rok silnych kampanii
Sklepy i platformy zakupowe pokazują jak skutecznie zdobywać Klientów i jak walczyć o ich uwagę. Najlepsze kampanie doceniono w branżowych konkursach organizowanych przez e-Izbę E-commerce Polska Awards oraz Performance Marketing Diamonds CEE 2021.
W ramach projektu topowi eksperci B2B e-commerce, podczas spotkań biznesowe w formule „jeden na jeden”, będą doradzać producentom i dystrybutorom, którzy są lub wkraczają na ścieżkę wdrażania rozwiązań cyfrowych. Celem jest dostarczenie praktycznych rozwiązań dedykowanych dla potrzeb digitalizacji polskiego rynku e-commerce B2B, który na koniec ubiegłego roku był wart ok. 450 mld zł. Z raportu „E-commerce B2B – Biznes w sieci” przygotowanego dla Santander Bank Polska wynika, że w czasie pandemii wartość e-commerce B2B urosła o 30%, a prognozy na 2021 mówią o wzroście o nawet 40 %.
We wrześniu 2021 roku Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) i Izba Gospodarki Elektronicznej podpisały porozumienie o współpracy w zakresie promowania, edukowania i rozwoju eksportu w handlu internetowym. Eksperci z PAIH będą się angażować w cykliczne warsztaty i szkolenia dla biznesu, które realizowane są w ramach Szkoły Gospodarki Cyfrowej prowadzonej przez e-Izbę. Wspólnie z PAIH zaplanowano Forum Gospodarki Cyfrowej poświęcone cross-boarder e-commerce, które odbędzie się w drugim kwartale 2022 roku.
10. Nawiązanie współpracy z Ministerstwem Rozwoju
E-Izba, jako jedyna organizacja branżowa, przygotuje kompleksowe materiały edukacyjne dla Ministerstwa Rozwoju na stronę trade.gov.pl. Eksperci Izby Gospodarki Elektronicznej przygotują poradniki dla przedsiębiorców jak prowadzić skuteczny biznes w Internecie.
Pełne podsumowanie projektów i inicjatyw zrealizowanych w 2021 roku oraz plany na 2022 w Magazynie e-Izby – do pobrania tutaj.