Duże budżety na świadczenia pozapłacowe oraz umożliwienie ich samodzielnego wyboru, to sposób branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego na przyciągnięcie oraz zatrzymanie najlepszych pracowników. To główne wnioski płynące z raportu „Polityka zarządzania świadczeniami pozapłacowymi w sektorze farmacji i sprzętu medycznego” przygotowanego przez firmę Antal we współpracy Sodexo Benefits and Rewards Services.
Więcej niż standard
To ponad trzy razy więcej niż oferuje rynek – 928 zł.[1] Blisko 70% respondentów umożliwia pracownikom wybór preferowanych świadczeń. Ponad połowa pozwala zatrudnionym wybierać benefity raz w miesiącu lub częściej. To znacznie więcej i częściej niż w innych branżach.
[1] Badanie „Drogowskaz Motywacyjny 2017” Sodexo Benefits and Rewards Services
Niewykorzystany potencjał
i niejednokrotnie to właśnie one przeważają o wyborze tego czy innego pracodawcy. Niestety tylko 39,1% badanych firm uważa, że benefity przyciągają kandydatów do organizacji. Jednocześnie 25% wskazuje, że kandydaci podczas rekrutacji zawsze dopytują o ofertę dodatkowych świadczeń, a 50% twierdzi, że spotyka się z takim pytaniem w ponad połowie przypadków. Firmy farmaceutyczne i sprzętu medycznego inwestują w świadczenia pozapłacowe znaczne kwoty, ale nie w pełni wykorzystują siłę tego argumentu w dialogu z pracownikami – potencjalnymi i obecnymi.
Wyniki badania wskazują na wysoki poziom elastyczności firm z branży farmaceutycznej i sprzętu medycznego oraz ich umiejętność szybkiego reagowania na zróżnicowane i zmieniające się potrzeby pracowników. Jest to jednoznaczne potwierdzenie globalnego trendu, w którym systemy kafeteryjne są nieodłącznym elementem efektywnych programów motywacyjnych i pozwalają budować zaangażowanie wszystkich zatrudnionych. Warto jednak przyjrzeć się realnej wartości oferowanych świadczeń i należycie je komunikować, by w pełni wykorzystać ich potencjał.
Magdalena Słomczewska – Klimiuk, kierownik marketingu Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.