Jak dbać o silnik Diesla?
Jak dbać o silnik Diesla?

Jak dbać o silnik Diesla?

Opublikowany

W porównaniu do silników benzynowych, nowoczesne Diesle są bardziej złożone technologicznie - znajdują się w nich dziesiątki czujników, rozbudowane instalacje i układy. Ekspert Shell Helix podpowiada jak odpowiednio pielęgnować oraz chronić silnik wysokoprężny, aby przejechał setki tysięcy kilometrów bez poważnych i kosztownych awarii.

Cechą nowoczesnych silników Diesla jest to, że często jedna usterka powoduje powstanie następnych. Nie można się jednak zgodzić z tezą, że każdy wysokoprężny silnik wymaga przeprowadzenia gruntownego remontu jeszcze przed pokonaniem pierwszych 200 000 km. Kluczem do zwiększenia jego przebiegu jest odpowiednia ochrona jednostki napędowej.

Pamiętajmy o wymianie oleju!

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii Diesli jest przeciąganie wymiany oleju silnikowego. Dlatego należy pamiętać o stosowaniu się do zaleceń producenta i jego regularnej wymianie. Jest to niezwykle istotne ponieważ z biegiem czasu w oleju zachodzą zmiany chemiczne, które pogarszają jego właściwości. Staje się coraz bardziej lepki, zamienia się stopniowo w szlam, który pozostawia coraz grubszą warstwę nagaru i zanieczyszczeń na elementach silnika oraz coraz gorzej znosi wysokie temperatury. Konsekwencjami zaniechania okresowej wymiany oleju może być m.in. obrócenie się panewek korbowodowych, zatkanie kanału olejowego, zużycie turbosprężarki, zatkanie się smoku olejowego, uszkodzenie cylindrów i tłoków czy zatracie silnika. Ponadto, długotrwała jazda na zużytym oleju może doprowadzić do wygięcia a nawet połamania zaworu. Skutkiem uszkodzenia zaworów może być nieszczelna komora spalania.

Jaki olej do silnika Diesla?

Nowoczesne silniki wysokoprężne to bardzo zaawansowane konstrukcje, dlatego olej powinno się dobierać uwzględniając konkretne rozwiązania techniczne jednostki napędowej. W przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF, producenci zalecają środki smarne wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, a zwłaszcza komory spalania oraz wtryskiwaczy, a także rozbijanie cząsteksadzy i wypłukiwanie pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, aby nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych i katalizatorów.

Chcąc uniknąć zapchania filtra, należy wybrać olej low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu. Warto też zaznaczyć, że producenci aut z silnikami Diesla zalecają obecnie stosowanie tylko i wyłącznie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty te są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych obciążeniach filmu olejowego.

Cezary Wyszecki, Ekspert Techniczny Shell Polska

Ochrona od Shell

Przekładem oleju silnikowego, który został opracowany tak aby zapewnić najlepszą ochronę silnika przed osadami i zużyciem jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30. Ten w pełni syntetyczny, niskopopiołowy olej silnikowy został wyprodukowany w Technologii Shell PurePlus, która pozwala na uzyskanie czystego i bezbarwnego oleju bazowego, praktycznie pozbawionego wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej. Dzięki zastosowanej Technologii Aktywnego Oczyszczania, produkt Shell utrzymuje swoje wysokie parametry w całym okresie pomiędzy wymianami, co umożliwia jego bezpieczne stosowanie w nowoczesnych silnikach Diesla. Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 wyróżnia najwyższy wskaźnik lepkości wśród olejów low-SAPS, który powoduje najmniejszy spadek lepkości środka smarnego wraz ze wzrostem temperatury pracy silnika. Natomiast w niskich temperaturach olej Shell szybciej smaruje silnik niż typowe produkty o lepkościach 5W-40, 10W-40 czy 15W-40, co ułatwia jego uruchomienie i lepszy przepływ oleju.

Wymogi techniczne producentów silników Diesla oraz normy środowiskowe znacząco zwiększyły potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów silnikowych. Nowoczesne auta wymagają stosowania środków smarnych stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i rozwiązań, które utrzymują silnik w dobrym stanie oraz zapewniają odpowiednie smarowanie przez długie godziny jazdy.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

4L_Helix_Ultra_ECT_C2_C3_0W_30.jpg

grafika | 822 KB

Pobierz
Jaki_olej_do_silnika_Diesla_28_06_2017.docx

docx | 217 KB

Pobierz
Jaki_olej_do_silnika_Diesla_28_06_2017.txt

txt | 4,96 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Shell wprowadza na rynek nowy olej syntetyczny

temu

Shell rozszerza swoją ofertę niskopopiołowych olejów silnikowych o syntetyczny produkt Shell Helix HX8 ECT 5W-30. Nowy olej, przeznaczony do samochodów osobowych wyposażonych w silniki benzynowe, Diesla i zasilane gazem LPG, zapewnia optymalną ochronę jednostki napędowej w różnych warunkach jazdy. Produkt otrzymał aprobatę Volkswagen 504.00/507.00.
Wymiana oleju silnikowego przed zimą – dlaczego warto?

temu

Niezależnie od tego czy tegoroczna zima będzie atakowała śniegiem oraz mrozem czy okaże się lekka i deszczowa, warto przygotować swój samochód do nadchodzącego sezonu. Ekspert Shell Helix wyjaśnia, jakie korzyści może przynieść wymiana oleju silnikowego przed zimą.
Lepsza wydajność silników bolidów Ferrari dzięki Shell

temu

Oleje silnikowe do samochodów wyścigowych Shell Helix Ultra i paliwo Shell V-Power przyczyniły się do wzrostu wydajności silników pojazdów zespołu Scuderia Ferrari łącznie o 23,3% od końca sezonu 2014. Oznacza to, że bolidy na tej samej ilości paliwa mogą przejechać jedno okrążenie o ponad pół sekundy szybciej, co równa się średnio 30 sekundom na całym dystansie wyścigu!
Shell i Ducati rozszerzają współpracę

temu

Shell i Ducati ogłosili, że przedłużają partnerstwo techniczne o kolejne 3 lata. To oznacza, że okres ich współpracy przekroczy 20 lat! Od tej pory Shell jest już nie tylko wyłącznym dostawcą olejów motocyklowych dla Ducati do fabrycznego napełniania, ale także na rynek posprzedażowy. Zmiana łączy się z wprowadzeniem na rynek nowego oleju Shell Advance Ducati, opracowanego specjalnie na potrzeby motocykli szosowych Ducati.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.