Ufać, ale kontrolować!

Ufać, ale kontrolować!

Opublikowany

W zarządzaniu flotą kluczowego znaczenia w usprawnianiu procesów i optymalizacji kosztów nabierają zarówno skuteczna kontrola, jak i ochrona przed nadużyciami paliwowymi. Skalę problemu z jakim borykają się managerowie firm transportowych, a także potrzebę przeciwdziałania nieuczciwym praktykom potwierdzają wyniki raportu „Nadużycia paliwowe” przygotowanego na zlecenie Shell przez niezależną firmę badawczą Edelman Berland.

Spuszczanie paliwa z baku, tankowanie na kartę prywatnych samochodów czy nieautoryzowane przebiegi to niechlubna codzienność flot i firm transportowych. By ocenić skalę tych procederów, Edelman Berland na zlecenie Shell sprawdził w Polsce oraz siedmiu innych krajach, opinie i doświadczenia managerów oraz kierowców. Przygotowany na ich podstawie raport potwierdza, że oszustwa paliwowe to negatywne i powszechne zjawisko, które dostrzega aż 97% menedżerów firm. Problem nadużyć zauważają także kierowcy, niestety zaledwie 46% z nich, ponieważ jako mały lub nieistniejący określa je aż 54% zatrudnionych w przedsiębiorstwach flotowych.

Przyczyny i skala problemu

Z danych przedstawionych w raporcie Shell wynika, że wśród głównych przyczyn występowania nadużyć paliwowych w firmach transportowych znalazły się nie tylko przyzwolenie kierowców na tego typu zachowania, ale i brak czasu oraz środków finansowych uniemożliwiających managerom skuteczne ich wykrywanie. Chociaż obie grupy dostrzegają problem, to aż 96% kierowców ma opory  przed poinformowaniem o takich sytuacjach swoich managerów, a tylko 2 na 10 managerów szkoli w tym zakresie swoich kierowców. Znacząca różnica w świadomości i poziomie wiedzy na temat sposobów zapobiegania nieuczciwym praktykom między managerami a kierowcami, jest główną przeszkodą w pokonaniu tego problemu. Niestety oznacza to, że 69% managerów, którzy twierdzą, że są dobrze poinformowani na temat najnowszych rozwiązań, nie dzieli się swoją wiedzą z kierowcami.

Dobre praktyki

Jeden na pięciu menedżerów (22%) twierdzi, że usprawnienie działań w zakresie przeciwdziałania nadużyciom mogłoby obniżyć wydatki na paliwo o ponad 10%. Ponadto wprowadzenie dobrych praktyk mających na celu zwiększenie kontroli transakcji oraz wykrywalności oszustw, może według nich wygenerować kolejne oszczędności.
Wdrożenie samego systemu kontroli to jednak za mało. Niezbędne są szkolenia, edukacja na temat tego, co jest oszustwem i nieprawidłowością oraz zmiana postaw kierowców, dla których takie zachowania są akceptowalne. Obserwacje i doświadczenia Shell oraz wyniki raportu potwierdzają, że szansą na optymalizację kosztów funkcjonowania floty jest również rozplanowanie tras uwzględniające poziom zużycia paliwa oraz weryfikacja realizowanych planów. Ponadto Shell podkreśla wagę rozwiązań wspomagających zarówno zarządzanie, jak i gwarantujących odpowiednią kontrolę oraz podnoszących bezpieczeństwo.

Skuteczne rozwiązania

Wyniki raportu potwierdzają, że nadużycia paliwowe i zakupowe w biznesie flotowym to poważny problem. Dlatego wspierając się doświadczeniami i opiniami branży oraz oceniając rangę nieprawidłowości, Shell stale rozwija swoją ofertę. Wśród kompleksowych rozwiązań proponowanych przez Shell znalazły się m.in. karty chipowe zabezpieczone indywidualnym kodem PIN oraz karty przedpłacone Shell PrePaid, które pozwalają na dokładną analizę kosztów zakupu. W Shell został powołany także zespół specjalistów zajmujący się monitorowaniem transakcji (w czasie rzeczywistym) w celu zapobiegania nadużyciom dokonywanym przez kierowców. Ponadto na wszystkich stacjach nieautomatycznych obecni są doradcy paliwowi, a dla większego bezpieczeństwa stacje paliw wyposażone są również w kamery przemysłowe.
Zintegrowane rozwiązania Shell, opracowane i udoskonalane w odpowiedzi na oczekiwania branży, nie tylko podnoszą poziom ochrony przed oszustwami, ale także pozwalają wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa, skrócić czas i procedury administracyjne oraz obniżyć koszty utrzymania floty. Shell oferuje przedsiębiorstwom nie tylko rozwiązania, ale i fachowe doradztwo. Zdaniem 59% managerów to właśnie wsparcie i usprawnianie praktyk w zakresie przeciwdziałania oszustwom są szansą na zmiany i obniżenie wydatków na paliwo nawet o 5%.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Raport_naduzycia_paliwowe_w_Polsce_06_02_2017.doc

doc | 48 KB

Pobierz
euroShell_infografika_naduzycia_paliwowe.pdf

pdf | 383 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Nowy system transakcyjny do obsługi kart flotowych euroShell

temu

Od połowy listopada, klienci kart flotowych euroShell mogą korzystać z nowego systemu transakcyjnego do obsługi kart oraz z nowej platformy Shell Card Online. Nowe rozwiązania nie tylko usprawnią i ułatwią procesy związanie z zamówieniami, rozliczeniami oraz obsługą kart flotowych, ale także zapewnią flotom jeszcze wyższy poziom kontroli i bezpieczeństwa transakcji realizowanych kartami euroShell.
Bezpiecznie w trasie z euroShell

temu

Karty flotowe są już standardem w firmach transportowych. Umożliwiają bezgotówkowe regulowanie  płatności nie tylko za paliwo, ale także za opłaty drogowe, myjnie czy zakupy na stacjach. Są wygodne w użyciu, a przede wszystkim bezpieczne – brak konieczności posiadania gotówki. Nie oznacza to jednak, że kierowcy są zwolnieni z obowiązku dbania o bezpieczeństwo swoich kart. Eksperci euroShell przygotowali 5 zasad bezpieczeństwa w trasie, o których powinien pamiętać każdy użytkownik kart flotowych.
Stop nadużyciom czyli lepiej zapobiegać niż karać!

temu

Nieuczciwe praktyki kierowców są nadal poważnym problemem wielu przedsiębiorstw transportowych. Jak pokazują wyniki raportu „Nadużycia paliwowe” aż 97% menedżerów potwierdza, że oszustwa są powszechnym zjawiskiem w ich firmach[1]. Jednym z wyzwań stojących przed firmami jest wypracowanie mechanizmów i procedur, które pozwolą zapobiegać ewentualnym nadużyciom oraz zminimalizują ryzyko ewentualnych kradzieży. 
Shell i LOTOS jednoczą siły!

temu

Od 10 sierpnia 2017 karty flotowe LOTOS Biznes są akceptowane w polskiej sieci stacji paliwowych Shell. Już od ponad roku klienci flotowi Shell Polska korzystają ze stacji sieci LOTOS. Shell i LOTOS podwoiły w ten sposób liczbę stacji akceptujących wzajemnie bezgotówkowe transakcje za paliwa, zakupy w sklepach oraz myjnie.

Wszystko inne uregulujesz kartą euroShell

Nowoczesne karty flotowe to klucz do świata bezgotówkowych transakcji w trasie. Kartą euroShell można regulować wszystkie wydatki bezpośrednio związane z podróżą w całej Europie – zaczynając od paliwa, poprzez zakupy na stacji oraz myjnie, a kończąc na opłatach za autostrady, tunele, mosty czy promy. Jeśli dodamy do tego odzyskiwanie VAT-u i akcyzy z większości krajów europejskich okaże się, że nawet najdłuższą trasę można przejechać bez gotówki w kieszeni, a wszystko rozliczyć potem jedną fakturą zbiorczą. Taka funkcjonalność i prostota, zarówno dla kierowcy, jak i dla zarządzającego flotą sprawia, że stale rośnie liczba klientów korzystających z kart euroShell.